HIT OR MISS? | Ik testte verpakkingsvrije supermarkt ‘Pieter Pot’ uit

Zelf naar de winkel rennen om boodschappen? Amai, da’s echt zò 2021! In 2022 hoef je eigenlijk amper nog buiten te komen. Nieuwe kledij nodig? Webshops als Zalando en ASOS to the rescue. Nieuw spelletje nodig voor op de xbox? Bol.com is het as we speak al voor je aan het inpakken. Eten nodig? Dan plaats je toch gewoon een bestelling bij Hello Fresh of FoodBag? Geen zorgen, ik kom effectief wél nog graag buiten. Toch hou ik ervan om af en toe eens iets nieuws uit te testen wat bezorgingsdiensten betreft. Zoals je weet, ben ik inmiddels al een hele tijd vaste klant bij Hello Fresh. Wanneer ik op Instagram echter reclame zag verschijnen van het Nederlandse Pieter Pot, trok deze ook gelijk mijn aandacht. Een verpakkingsvrije supermarkt die aan huis levert en werkt via glazen potten en flessen? Dat moesten we toch een keertje uittesten! Hieronder lees je hoe dit me beviel. Happy reading!

WAT?

Pieter Pot is een verpakkingsvrije supermarkt van Nederlandse oorsprong. Het bedrijf koopt alles zelf aan in bulk en bezorgt het aangekochte waar in statiegeldpotten aan de klant. Het gamma van Pieter Pot is breed maar zeker niet allesomvattend. Je shopt er, onder andere, huishoudspulletjes (denk aan wasmiddel, bakpapier enzovoort), gedroogd fruit, snacks, limonade en kruiden.

De missie is simpel: plastic zoveel mogelijk weren. Om dit doel te bewerkstelligen werkt Pieter Pot circulair, elke pot wordt minstens 40 keer gebruikt. Het is immers de bedoeling dat je de gebruikte potten ook retourneert. Deze worden dan gereinigd en dus herbruikt.

HOE WERKT HET?

1. AANMELDEN OP DE WACHTLIJST

Good thing take time moet je maar denken. Alvorens je je bestelling kan plaatsen, moet je wat geduld oefenen. Pieter Pot wil iedereen degelijk bedienen, vandaar dat het bedrijf niet meteen alle bestellingen aanvaardt. Normaal gezien duurt het één tot twee maanden voordat je aan de beurt bent. Je wordt tijdens het wachten wel netjes op de hoogte gehouden van jouw plekje in de wachtrij. Ken je iemand die recent een eerste bestelling heeft geplaatst? Deze persoon kan je bovenaan de wachtrij zetten.

2. BESTELLING PLAATSEN

Geduld wordt altijd beloond. Na enkele weken krijg je een mailtje met het nieuws dat het ein-de-lijk aan jou is. Je selecteert de producten die je nodig hebt en kiest een bezorgmoment.

3. BESTELLING AANNEMEN


Op het door jou gekozen bezorgmoment komt PostNL Food langs met een jute tas die jouw boodschappen bevat. Volgens Pieter Pot zijn de vervoersbusjes deelvervoer en rijden deze een ‘optimale route door de buurt’. Ook belangrijk: de busjes rijden niet enkel en alleen voor Pieter Pot maar werken ook voor andere bezorgdiensten. Best duurzaam dus.

4. POTTEN RETOURNEREN

Wanneer je een volgende bestelling plaatst, neemt PostNL Food jouw lege potten van de voorgaande bestelling opnieuw mee. Het bedrijf vraagt om de potten niet alvast zélf thuis te wassen, zodat er zo min mogelijk water bij het proces komt kijken. Alle geretourneerde potten gaan in de ‘wasstraat’ en worden later gewoon opnieuw gevuld.

Retourneren is best eenvoudig. Je telt en verzamelt de lege potten en flessen in de jute tas en geeft het aantal door aan de bezorger. Deze voert het aantal op zijn beurt in in het systeem. Binnen de twaalf uur krijg je dan een mail met het bedrag aan statiegeld dat aan jouw account is bijgeschreven. Dit bedrag kan je dan aftrekken van je volgende bestelling. Per pot krijg je €2 statiegeld terug, ook voor de jute zak krijg je €2.

Je vraagt je nu waarschijnlijk af: wat als ik slechts één keer bestel, krijg ik dan ook statiegeld terug? Jep, dat kan. Wel betaal je dan sowieso verzendkosten (€4,95) én retourkosten (€1). Als je iemand kent uit je omgeving die ook met Pieter Pot werkt, kan je jouw lege potten ook aan deze persoon meegeven trouwens. Hou eventueel rekening met de aanschaf van een extra retourdoos in dit geval. Aangezien het om twee bestellingen gaat, kan het mogelijks niet in slechts één enkele retourdoos.

Mijn ervaring

Ik stond al een poosje ongeduldig op de wachtlijst maar werd door iemand die eerder een bestelling deed bovenaan geplaatst (dank je wel, Liselotte ;)). Na de productpagina uitvoerig te hebben bestudeerd, selecteerde ik wat lekkers en drukte ik op de bestelknop. Tot mijn vreugde was het eerstvolgende beschikbare bezorgmoment al enkele dagen later (ik bestelde op maandagavond, vrijdagavond kon er bezorgd worden). Hieronder zie je welke spulletjes ik in mijn digitale winkelmandje gooide.

Zoals je kan zien, kreeg ik gratis en voor niks een bokaal vol chocolade, Pieter clearly knows the way to my heart. Dit als cadeautje omdat ik een eerste bestelling zou plaatsen.

PRO'S

+) Gebruiksvriendelijk. Eenmaal je mee bent in het verhaal en de stapjes hebt overlopen, is het best eenvoudig om een bestelling te plaatsen bij deze online supermarkt. Ik moet toegeven dat ik mijn fysieke supermarktbezoekjes zoveel mogelijk probeer uit te stellen. Sinds maart 2020 (y’all know what I’m referring to), vind ik het niet fijn meer om in een drukke winkel op jacht te gaan naar etenswaren. Lang leve contactloze bezorging waarbij je de deur niet uit moet!

+) Goed voor het milieu. Ik kan me soms mateloos ergeren aan hoeveel plastic er gebruikt wordt bij het inpakken van voedsel. Leef ik volledig plasticvrij? Nope. Vind ik dat het vaak gerust met wat minder kan? Zeker.

+) Je kan de potten ook gewoon houden (erg duur zijn ze niet). Altijd handig om bokalen in huis te hebben. Niet enkel voor de typische zaken in te herbergen (rijst, pasta,…) maar ook om, bijvoorbeeld, je snacks op het werk of op de baan in onder te brengen.

+) Op iedere pot/fles kleeft een sticker die heel duidelijk aangeeft wat de voedingswaarden precies zijn. Je kan dezelfde informatie ook makkelijk terugvinden op de website zelf.

CONTRA'S

-) Beperkt gamma, al werkt Pieter Pot hier wel hard aan. Logisch ook natuurlijk dat een bedrijf tijdens de beginfase niet meteen alles kan aanbieden. Nadeel is natuurlijk wel dat ik sowieso alsnog richting supermarkt dien te trekken. Ik vind niet alles wat ik nodig heb bij Pieter Pot.

-) Bijkomende kosten kunnen behoorlijk oplopen. Met bijkomende kosten bedoel ik het statiegeld voor de bokalen/flessen en de bezorg-en retourkosten. Zoals je kan zien in mijn besteloverzicht, betaalde ik uiteindelijk €16 statiegeld voor de potten (ik bestelde 7 potten én 1 fles in totaal). Ik schrok hier initieel wel wat van want het eindbedrag schiet zo meteen wel flink de hoogte in. Aan de andere kant: je krijgt het statiegeld wel netjes terug indien gewenst, al betaal je sowieso wel €1 retourkosten. De bezorgkosten vond ik ook best prijzig: net geen €6. Ik weet het: bezorging kost ook geld, benzine is duur, enzovoort. Maar toch: iedere euro kan maar één keer uitgegeven worden. Ik vind €6 dan ook niet niks.

-) Tijdslot voor bezorging wordt niet altijd even goed gerespecteerd. Ik opteerde voor een bezorging op vrijdagavond tussen 17-22h. Op de dag van levering krijg je een mailtje van PostNL met een specifieke tijdslot, dit was bij mij tussen 19-20h. Ik probeer er echt voor te zorgen dat ik effectief ook netjes thuis ben op het moment van levering. Zo plande ik die dag dan ook thuis te zijn omstreeks half 7. Jammer genoeg kreeg ik rond 18h al een telefoontje van de bezorgdienst met de boodschap dat ze voor mijn deur stonden. Een uur te vroeg dus. De bestelling werd dan maar bij mijn buren geleverd. Ik hou er niet van om andere mensen ‘lastig te vallen’ met mijn bestellingen en vond dit dus niet zo fijn. Geen ramp natuurlijk, gewoon een kleine kanttekening die ook wel vernoemd mag worden.

Zoals je kan zien, best wat pro’s. Of ik nou op een vast tijdstip steeds een bestelling ga plaatsen bij Pieter Pot? Niet per se, al ben ik aangenaam verrast door de filosofie en de werkwijze. Ik zie mezelf dus sowieso ‘ooit’ nog een bestelling plaatsen, al zal ik jammer genoeg sowieso nog steeds langs de supermarkt moeten passeren. Mét of zonder Pieter Pot.


2 gedachten over “HIT OR MISS? | Ik testte verpakkingsvrije supermarkt ‘Pieter Pot’ uit

  1. Mme Li Beantwoorden

    En nu een positief woordje voor de Belgische variant: OHNE.
    Zij werken op dezelfde manier, maar hebben in hun webwinkel we een groot assortiment groenten, fruit en andere versproducten.
    Bovendien leveren zij met de fiets!
    De concurrent ook eens uitproberen?

  2. Fygge Beantwoorden

    Wat een leuk blogbericht. Dit lijkt me echt een fijn initiatief voor mensen die wat verder van een verpakkingsvrije winkel zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.