Het leven van menig bekend beautyblogger lijkt wel over rozen te gaan. Iedere dag puilt hun virtuele alsook hun fysieke mailbox uit van gratis goodies: de nieuwste makeup lanceringen, invitaties voor luxueuze persreisjes en fijne extraatjes. In ons eigenste Vlaanderen zijn we (misschien maar goed ook) een pak minder gewend. Uiteraard is en blijft het runnen van een blog een bijzonder aangenaam tijdsverdrijf. De tijd die ik zowel on-als offline in mijn blog steek ervaar ik als bijzonder bevredigend. Blogger zijn is fijn, heel fijn. Toch gebeuren er op tijd en stond al eens gekke dingetjes die ik niet meteen kan plaatsen. Maar al te graag deel ik deze met jullie. Wat volgt mag je alvast met een flinke schep zout nemen trouwens.
- Winactie die bijna in het water valt
Naast het zelf uittesten van producten, vind ik het ook meer dan fijn om jullie nu en dan te verwennen met de nieuwste lanceringen. Een winactie is een prima manier om dit te bewerkstelligen. Ooit had ik een leuke wedstrijd online gezet met bedrijf X. Wanneer de winnaars een week later geloot waren en ik (zoals vooraf afgesproken) de contactgegevens van de winnaars doormailde naar het bedrijf, kreeg ik geen enkele respons meer. Na een tweetal weken, werd ik licht paranoïde. Veel mailtjes later, kwam er toch eindelijk een antwoord. De contactpersoon in kwestie was ‘mijn mailtje uit het oog verloren’. Vreemd om over tien mails met passief-agressieve onderwerpregel te kijken maar oke. Eind goed al goed heet het dan.
- ‘De perfecte deal: 5 x 1+1 gratis pizza vouchers’
Menig blogger steekt bijzonder veel tijd en moeite in het creëren van degelijke, inspirerende content. Het is geen geheim dat hier vaak al eens wat tegenover staat. Dit kan gaan van een invitatie voor een persscreening of een fancy diner tot een grote goodiebag met spulletjes die je naar lieve lust kan uittesten. Vaak echter krijg ik mailtjes met de vraag of ik een zogeheten advertorial wil plaatsen in ruil voor een simpele kortingscode of kortingsbon. Een voorbeeld: enkele maanden geleden mailde een bekend pizzabedrijf me met de vraag of ik in ruil voor 5 1+1 gratis pizzavouchers een uitgebreid artikel wou schrijven over de lancering van hun nieuwste creatie. Don’t get me wrong: uiteraard verwacht ik geen vette cheque of dure cadeaus in ruil voor een artikel dat bij mij/mijn blog past. Een degelijke tegenprestatie lijkt me echter op z’n plek. Enkele vouchers die je ook in de eerste de beste reclamefolder terugvindt, behoren niet tot deze categorie. Ik heb dan ook (niet zo vriendelijk) bedankt voor deze vette deal.
- Ambassadrice van een bekend make-up merk
Dit is iets wat intussen reeds twee jaar terug gebeurde. Een persbureau dat werkt voor een bekende make-up winkel (en bijgevolg hun huismerk X), stelde de vraag of ik ‘ambassadrice’ wou worden van het merk. Uiteraard: ik was bijzonder enthousiast en stiekem ook wel een tikkeltje vereerd. Ik antwoordde razendsnel dat ik dit meer dan zeker zag zitten en vroeg verdere details. De contactpersoon bij het persbureau stuurde me wat meer info, meer dan dit is echter nooit gevolgd. Wanneer ik na een tweetal maand terug contact opnam met de vraag hoe het precies zat, kreeg ik het volgende antwoord: ‘We wachten nog steeds op een duidelijke briefing wat het precies allemaal inhoudt zodat we dit ook naar jou goed kunnen doorbriefen. Ik was het dus zeker niet vergeten hoor!’. Intussen zijn we anderhalf jaar verder. Tja.
- ‘Ik heb het met de klant besproken en helaas kom je niet in aanmerking.’
Deze situatie dateert van mijn beginjaren als blogger maar is me bijgebleven. Een persbureau stuurde een mailtje met een samenwerkingsvraag voor bedrijf X. Ik doe wat research (Waar staat het merk voor? Wat verkopen ze precies?) en besluit in te gaan op het voorstel. Het persbureau brengt hun klant (i.e. het bedrijf) hiervan logischerwijs op de hoogte. Na een poosje kreeg ik in de plaats van meer info een mailtje dat ik ‘niet in aanmerking kom voor de samenwerking’. HOE DAN? Onthoud: zij mailden mij, niet omgekeerd. Dergelijke situaties gebeuren – gelukkig – niet vaak maar toch. Vrij onprofessioneel als je’t mij vraagt.
- Reclame maken voor medicijnen
Originele producten om uit te testen zijn me intussen niet vreemd: van paaseitjes met Gin & Tonic vulling tot een futuristisch koffiezetapparaat dat je kan bedienen met je smartphone. Ooit kwam echter de vraag of ik ‘promotie’ wou maken voor een medicijn wat zogezegd de concentratie zou verhogen. De pilletjes waren voornamelijk gericht op studenten en het merk wou dat ik het mee aan de man zou helpen brengen. Reclame maken voor iets wat serieuze neveneffecten kan hebben, vind ik bijzonder wrang. Zelf heb ik geen enkele ervaring met dergelijke medicijnen en ik zou ze ook nooit bewust willen promoten. Het werd een vriendelijke ‘no thank you‘.
Missynicolekatje mei 5, 2019
Een goedendag.
U hebt een leuke weblog ik kom hier zeker vaker kijken.
Mandy april 18, 2019
Sommige dingen zijn best herkenbaar. Toch wel grappig sommige dingen. Op random mensen afstappen en vragen of ze medicijnen willen testen = echte no go.
Xarifa april 18, 2019
Ik vind het altijd zo jammer dat bedrijven bloggers (en vloggers) zo onderschatten. Alsof je je vaste lasten van 5 vouchers 1 + 1 kan betalen…
Nicole Orriëns april 17, 2019
Vooral de afwijzing nadat ze jou eerst benaderden lijkt me erg vervelend! En ook slordig van hen.
Laupropos april 17, 2019
Heel herkenbaar!
Lisanne Pörteners april 17, 2019
Soms krijg je echt de meest grappige en aparte verzoeken binnen. Echt komisch om te lezen 😀
Manon april 16, 2019
Dat zijn wel wat gekke dingen ja. Heb je er nu nog last van?
Wanda april 16, 2019
Ik verbaas me er wel over als ik beauty producten krijg aangeboden met ook nog de melding dat ze mijn blog zo geschikt vinden. Tja, dan heb je dus echt niet goed gekeken want beauty komt op mijn blog echt niet voor
Melissa april 16, 2019
Jaa soms ben ik echt verbaasd over wat voor voorstellen er soms in mailbox staan die met die pillen ook gehad maar ga ik ook echt niet doen.
Sherry april 17, 2019
Sommige dingen zijn zeker herkenbaat. Ik had een keer rclame gemaakt en een winactie verzorgd voor een groot merk. Uiteindelijk hebben ze nooit meer gereageerd geen pakketjes verstuurd naar de winnaars . Zo slordig. Ik was boos. Had 15 mails verstuurd geen reactie bu ga ik nooit meer met ze samenwerken.
Hanneke april 16, 2019
Heel herkenbaar!
Sommige bedrijven denken dat je een gratis prikbord bent en willen je zulke vreemde dingen aansmeren.
Jitske april 16, 2019
Grappig! Herkenbaar wel, al ben ik geen beautyblogger. Bedrijven die denken dat ze voor een habbekrats een prachtige blog krijgen. Natuurlijk zitten er altijd sympathieke tussen, ze zijn niet allemaal vervelend.
Vooral die ‘helaas kom je niet in aanmerking’ moest ik wel om lachen. Ik had ook een keer zoiets: iemand reageerde op mijn oproepje om te gastbloggen voor mijn blog. Ze klonk positief dus ik stuurde wat terug. Toen kreeg ik als reactie ‘ik moet nog even kijken want ik heb ook wat andere dingen lopen’. Beetje apart.